بررسی تکنیک‌ها و تاکتیک‌های مربیان استقلال در دهه اخیر

اخبار استقلال : فهرست مربیان باشگاه فوتبال استقلال، نام تمامی مربیانی را در بر می‌گیرد که در تاریخ باشگاه استقلال، سرمربی این تیم بوده‌اند. استقلال یک باشگاه حرفه‌ای فوتبال از شهر تهران است که در 4 مهر 1324 با نام «کلوب دوچرخه‌سواران» تأسیس شد و سپس در 22 بهمن 1328 با تصمیم هیئت مدیره نام خود را به «تاج» تغییر داد.

با پیروزی انقلاب ایران در سال 1357 باشگاه تاج قصد تغییر نام داشت که در فروردین 1358 نام استقلال برگزیده شد. برای ادامه اخبار استقلال با ما همراه باشید.

بررسی تکنیک‌ها و تاکتیک‌های مربیان استقلال در دهه اخیر

نخستین مربی باشگاه علی دانایی‌فرد از مؤسسان تیم فوتبال کلوب دوچرخه‌سواران و از نخستین بازیکنان این تیم نیز بود. دانایی‌فرد از 1324 تا 1355 طی چهار نوبت و در مجموع به مدت 24 سال پست مربی‌گری باشگاه را بر عهده داشت. وی در سال‌های نخستین به عنوان بازیکن–مربی در تیم به فعالیت پرداخت.

منصور پورحیدری از 1358 تا 1382 در 9 نوبت مختلف مربی باشگاه شده و از این لحاظ میان تمام مربیان دیگر باشگاه رکورد دار است، وی بارها و بارها در شرایطی که باشگاه به مربی نیاز داشت به کمک تیم آمد به گونه‌ای که وی را «پدر استقلال» نیز می‌نامند.

نخستین مربی خارجی باشگاه زدراکو رایکوف از کشور یوگسلاوی بود، وی باشگاه را به مدت هفت سال هدایت کرد و نخستین افتخار بین‌المللی باشگاه و یک باشگاه فوتبال ایرانی در زمان مربی‌گری وی به دست آمد.

پس از وی شش مربی خارجی دیگر در هفت نوبت مختلف هدایت باشگاه را بر عهده گرفتند. در این میان آلمانی‌ها با سه مرتبه مربی‌گری رکورددار هستند. از لحاظ تعداد جام‌های کسب شده با استقلال دانایی‌فرد و پورحیدری به ترتیب با 13 و 8 جام رکورد دار هستند.

در میان مربیان خارجی نیز رایکوف با کسب 5 عنوان قهرمانی بیشترین جام قهرمانی را کسب کرده. رایکوف و پورحیدری همچنین تنها مربیان استقلال هستند که توانسته‌اند عنوان‌های قهرمانی بین‌المللی با تیم کسب کنند؛ قهرمانی در مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا 1970 با رایکوف و قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا 91–1990 با پورحیدری این دو عنوان هستند.

در میان مربیان استقلال مربیانی نیز بوده‌اند که برای دوره‌هایی کوتاه، حتی چند روز در این تیم حاضر بودند و بدون مربی‌گری حتی در یک بازی از سمت خود کنار رفته‌اند همچون فریدون عسگرزاده که در 1363 به مدت 15 روز مربی استقلال بود یا حسن حبیبی که در 1364 برای 45 روز هدایت استقلال را بر عهده داشت.

در مجموع و از اسفند 1324 تا کنون 41 مربی مختلف در 68 نوبت پست مربی‌گری استقلال را بر عهده گرفته‌اند و در حال حاضر جواد نکونام سرمربی استقلال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *